Przedsiębiorczość w sporcie. Zasady i praktyka

     

Przedsiębiorczość w sporcie.

Zasady i praktyka

 

Redakcja: M. Bednarczyk, K. Nessel

Wydawca: CeDeWu

Wydanie I, Warszawa, 2016

ISBN: 978-83-7556-853-0

 

   
                       

 

CZĘŚĆ III. PLANOWANIE I REALIZACJA PRZEDSIĘWZIĘĆ SPORTOWYCH

ROZDZIAŁ 18. Sponsoring sportu

 

WYRAŻENIA KLUCZOWE:

  • mecenat
  • naming rights
  • partnerstwo biznesowe
  • patronat
  • piramida sponsoringowa
  • sponsoring
  • sponsoring radiowo-telewizyjny
  • umowa sponsoringu
  • wartość rynku sponsoringu sportowego
  • wzajemność świadczenia

 

MATERIAŁY DODATKOWE:

  1. Analiza rynku sponsoringu sportowego w Polsce przygotowana przez Krajową Izbę Sportu oraz firmę Deloitte: Sponsoring – podstawowy instrument marketingu sportowego. Analiza rynku sponsoringu sportowego w Polsce z uwzględnieniem działalności spółek z udziałem Skarbu PaństwaLINK.
  2. Aktualne raporty wartości mediowej wydarzeń sportowych można znaleźć na stronach Pentagon Research: www.pentagon-research.com.
  3. Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia – instytucja monitorująca m.in. rynek sponsoringu w Polsce (coroczne raporty na ten temat dostępne są w zakładce biuro prasowe – informacje prasowe): www.arc.com.pl.  
  4. O czynnikach uwzględnianych przez sponsorów klubów siatkarskich przy ocenie zaangażowania w sponsoring sportowy: Kot S., Kucharski M., Ślusarczyk B. (2013), Ekwiwalent reklamowy sponsoringu sportowego na przykładzie polskiej ligi siatkówki kobiet, Marketing i rynek, nr 10, s. 32-38, LINK.
  5. Najlepsze praktyki i korzyści sponsoringu sportowego, w tym studia przypadków przedstawione w raporcie Think Tank: Sport – Biznes – Efektywność, 2013, LINK.
  6. O różnych formach finansowania imprez sportowych, ze szczególnym uwzględnieniem sponsoringu (w tym o warunkach skutecznej współpracy ze sponsorem i pomiarze skuteczności sponsoringu): McDonnell I., Moir M. (2014), Event Sponsorship, Routledge: Taylor and Francis Group, London and New York.
  7. Formy nowoczesnego sponsoringu w sporcie: Datko M. (2012), Sponsoring, klucz nowoczesnego marketingu, Wydawnictwo Placet, Warszawa.
  8. Znaczenie nowych form we współczesnym marketingu sportowym: Iwan B. (2010), Nowe trendy w marketingu sportowym, „Zeszyty Naukowe Polityki Europejskie, Finanse i Marketing", Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie, nr 3(52), s. 353-367, LINK.
  9. Formy sponsoringu i jego znaczenie w zachodnich klubach sportowych: Mikołajczyk A. (2008), Sponsoring sportowy w europejskich klubach piłkarskich, „Studia Gdańskie", t. V, s. 245-258, LINK.
  10. Podstawowe zasady organizacji na arenie światowej rozgrywek piłkarskich i reguły informowania o sponsorach danej drużyny: FIFA Equipment Regulations 2010, LINK.
  11. Podstawowe zasady organizacji na arenie europejskiej rozgrywek piłkarskich i reguły informowania o sponsorach danej drużyny UEFA Kit Regulations Edition 2012, LINK.
  12. Raport dotyczący sponsoringu sportu w Polsce w latach 2012/2013 przygotowany przez ARC Rynek i Opinia: LINK.
  13. Raport z efektywności sponsoringu sportowego – ME W PIŁCE RĘCZNEJ: MECZ FINAŁOWY NIEMCY – HISZPANIA, Pentagon Research, PLIK.
  14. Ekstraklasa, wartość mediowa w telewizji, top 50 sponsorów, okres badania: marzec 2015, kolejki: 23, 24, 25, Pentagon Research, PLIK.
  15. Telewizyjna wartość mediowa meczu Polska – Hiszpania, Ad-Dauha 01.02.2015, Pentagon Research, PLIK.
  16. Polska – Rosja: Wygrywa PGNiG, Kempa i …. UBINET!, Newsletter, 17 grudnia 2015, Pentagon Research, PLIK.
  17. Raport z badania efektywności sponsoringu sportowego w telewizji, Super Mecz Lechia Gdańsk – Juventus F.C. 29.07.2015, Pentagon Research, PLIK.
  18. Sukces Agnieszki Radwańskiej w Turnieju Mistrzyń w Singapurze został opisany w 1043 publikacjach internetowych wartych 5,86 mln złotych, Raport 05 listopada 2015, Pentagon Research, PLIK.
  19. Kopromocja marek sponsorów: Goczał B.,Puma w reklamie Toyoty, Nike w spotach T-Mobile i Krispolu z piłkarzami. "Dziwna, ale udana kopromocja", Wrtulanemedia.pl, 18.06.2016, LINK.
  20. Dokument Ministerstwa Skarbu Państwa oraz Ministerstwa Sportu i Turystyki proponujący rozwiązanai dla spółek SP planujących prowadzenie działań sponsoringowych: Dobre praktyki w zakresie prowadzenia działalności sponsoringowejprzez spółki z udziałem Skarbu Państwa, PLIK.

 

 

^^^^   PODRĘCZNIK

<<<   ROZDZIAŁ POPRZEDNI

ROZDZIAŁ NASTĘPNY  >>>>>