CZĘŚĆ III. PLANOWANIE I REALIZACJA PRZEDSIĘWZIĘĆ SPORTOWYCH
ROZDZIAŁ 18. Sponsoring sportu
WYRAŻENIA KLUCZOWE:
|
|
MATERIAŁY DODATKOWE:
- Analiza rynku sponsoringu sportowego w Polsce przygotowana przez Krajową Izbę Sportu oraz firmę Deloitte: Sponsoring – podstawowy instrument marketingu sportowego. Analiza rynku sponsoringu sportowego w Polsce z uwzględnieniem działalności spółek z udziałem Skarbu Państwa: LINK.
- Aktualne raporty wartości mediowej wydarzeń sportowych można znaleźć na stronach Pentagon Research: www.pentagon-research.com.
- Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia – instytucja monitorująca m.in. rynek sponsoringu w Polsce (coroczne raporty na ten temat dostępne są w zakładce biuro prasowe – informacje prasowe): www.arc.com.pl.
- O czynnikach uwzględnianych przez sponsorów klubów siatkarskich przy ocenie zaangażowania w sponsoring sportowy: Kot S., Kucharski M., Ślusarczyk B. (2013), Ekwiwalent reklamowy sponsoringu sportowego na przykładzie polskiej ligi siatkówki kobiet, Marketing i rynek, nr 10, s. 32-38, LINK.
- Najlepsze praktyki i korzyści sponsoringu sportowego, w tym studia przypadków przedstawione w raporcie Think Tank: Sport – Biznes – Efektywność, 2013, LINK.
- O różnych formach finansowania imprez sportowych, ze szczególnym uwzględnieniem sponsoringu (w tym o warunkach skutecznej współpracy ze sponsorem i pomiarze skuteczności sponsoringu): McDonnell I., Moir M. (2014), Event Sponsorship, Routledge: Taylor and Francis Group, London and New York.
- Formy nowoczesnego sponsoringu w sporcie: Datko M. (2012), Sponsoring, klucz nowoczesnego marketingu, Wydawnictwo Placet, Warszawa.
- Znaczenie nowych form we współczesnym marketingu sportowym: Iwan B. (2010), Nowe trendy w marketingu sportowym, „Zeszyty Naukowe Polityki Europejskie, Finanse i Marketing", Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych w Warszawie, nr 3(52), s. 353-367, LINK.
- Formy sponsoringu i jego znaczenie w zachodnich klubach sportowych: Mikołajczyk A. (2008), Sponsoring sportowy w europejskich klubach piłkarskich, „Studia Gdańskie", t. V, s. 245-258, LINK.
- Podstawowe zasady organizacji na arenie światowej rozgrywek piłkarskich i reguły informowania o sponsorach danej drużyny: FIFA Equipment Regulations 2010, LINK.
- Podstawowe zasady organizacji na arenie europejskiej rozgrywek piłkarskich i reguły informowania o sponsorach danej drużyny UEFA Kit Regulations Edition 2012, LINK.
- Raport dotyczący sponsoringu sportu w Polsce w latach 2012/2013 przygotowany przez ARC Rynek i Opinia: LINK.
- Raport z efektywności sponsoringu sportowego – ME W PIŁCE RĘCZNEJ: MECZ FINAŁOWY NIEMCY – HISZPANIA, Pentagon Research, PLIK.
- Ekstraklasa, wartość mediowa w telewizji, top 50 sponsorów, okres badania: marzec 2015, kolejki: 23, 24, 25, Pentagon Research, PLIK.
- Telewizyjna wartość mediowa meczu Polska – Hiszpania, Ad-Dauha 01.02.2015, Pentagon Research, PLIK.
- Polska – Rosja: Wygrywa PGNiG, Kempa i …. UBINET!, Newsletter, 17 grudnia 2015, Pentagon Research, PLIK.
- Raport z badania efektywności sponsoringu sportowego w telewizji, Super Mecz Lechia Gdańsk – Juventus F.C. 29.07.2015, Pentagon Research, PLIK.
- Sukces Agnieszki Radwańskiej w Turnieju Mistrzyń w Singapurze został opisany w 1043 publikacjach internetowych wartych 5,86 mln złotych, Raport 05 listopada 2015, Pentagon Research, PLIK.
- Kopromocja marek sponsorów: Goczał B.,Puma w reklamie Toyoty, Nike w spotach T-Mobile i Krispolu z piłkarzami. "Dziwna, ale udana kopromocja", Wrtulanemedia.pl, 18.06.2016, LINK.
- Dokument Ministerstwa Skarbu Państwa oraz Ministerstwa Sportu i Turystyki proponujący rozwiązanai dla spółek SP planujących prowadzenie działań sponsoringowych: Dobre praktyki w zakresie prowadzenia działalności sponsoringowejprzez spółki z udziałem Skarbu Państwa, PLIK.